Serviceboxremote IIoT
De Servicebox biedt veilige toegang tot machines op afstand voor machinebouwers en systeemintegrators.
Onze oplossing
Klant
Hydac is een, van oorsprong Duits bedrijf, maar heeft inmiddels wereldwijd vestigingen waaronder zes in Nederland. Hydac is met meer dan 10.000 werknemers wereldwijd een toonaangevende producent van hydraulische componenten, subsystemen en systemen voor zowel mobiele als stationaire applicaties. Hydac's componenten, subsystemen en systemen kun je tegenkomen in alle industrieën, in offshore en maritieme toepassingen en in de mobiele hydrauliek.
De Servicebox is een ontwikkeling van METICS en Hydac samen. De Servicebox is onderdeel van een white-label platform van METICS waarbij Hydac de eerste klant is die het gebrandlabeld heeft en de productie en distributie voor zijn rekening heeft genomen.
Probleem
Hydac zocht een apparaat waarmee het met één druk op de knop een beveiligde remote VPN-verbinding kan maken met een machine om op afstand service te verlenen. Dit apparaat moest makkelijk te bevestigen zijn aan de machine en een een-op-een netwerk kunnen opzetten. Hydac wilde ook dat er iemand fysiek aanwezig is bij de machine om verbinding te maken. Daarnaast moest het apparaat volledig waterdicht zijn zodat het ook buiten geplaatst kan worden. De Servicebox moest ook kunnen functioneren als een Codesys Gateway, zodat er ook Codesys apparaten die achter de Servicebox bevestigd zijn benaderbaar zijn. De combinatie van deze verschillende factoren was nog niet te vinden op de markt.
METICS heeft een elektrisch apparaat ontwikkeld dat in de schakelkast van een machine geplaatst kan worden. Deze Hydac variant van de Servicebox is waterdicht en kan dus ook buiten geplaatst worden. Aan de buitenkant van de Servicebox zijn M12 connectoren geplaatst waarmee een ethernet verbinding gemaakt kan worden. Daarnaast zit er interne en externe WiFi op waarmee met behulp van een hotspot, van bijvoorbeeld een telefoon, verbinding gemaakt kan worden. Ook kan een USB apparaat op de Servicebox worden aangesloten om bijvoorbeeld een canbus uit te lezen via een remote verbinding. Om verbinding te kunnen maken met deze Servicebox is een cloud-server aanwezig. Deze cloud-server maakt verbinding met de Servicebox. Wanneer deze verbonden zijn is het mogelijk om vanuit een laptop een verbinding te maken met deze cloud-server. De ontwikkeling van de software die aanwezig zijn op de laptop, in de cloud-server en in de Servicebox heeft METICS ook volledig voor zijn rekening genomen. De cloud-server draait op Linux software en de software op de laptop is Windows gerelateerd. Dit platform is echter wel zo ontwikkeld dat het aangepast kan worden aan de wensen van de klant. Dit is een perfect voorbeeld van een IoT-verbinding.
Om te voldoen aan de klantgerichte eisen van Hydac heeft METICS ook het productontwerp verzorgd.
De behuizing is door middel van een spuitgietmatrijs volledig waterdicht en eenvoudig op een machine te plaatsen. Om er voor te zorgen dat er iemand fysiek aanwezig is bij de machine wanneer er verbinding gemaakt moet worden is er een drukknop op de interface gemaakt waardoor actief een WiFi verbinding gemaakt moet worden. Hydac heeft hiervoor gekozen om zo de apparaten niet continu online te laten. Hierdoor willen ze risico op inbreuk op het netwerk reduceren.
Resultaat
Hydac heeft een klantgerichte oplossing gekregen naar de wensen die zij vooraf kenbaar hebben gemaakt. De Servicebox voldoet aan alle aspecten waar om gevraagd werd en de op maat gemaakte behuizing blijft eigendom van Hydac waardoor zij het als eigen product op de markt kunnen brengen. Daarnaast is ook METICS tevreden met de ontwikkeling die samen verricht is. Wij behouden namelijk de rechten van de Servicebox. Toekomstige klanten kunnen in samenwerking met METICS de software en embedded systems gebruiken voor een eigen klantspecifiek product. De Servicebox heeft bijgedragen aan de ontwikkeling in de industriële automatisering.